2007/04/24

هتوحشنـــــى يا ياسين



منذ مدة ليست بقصيرة ..ذهبت الى دار ايتام وتعلقت بهذا الطفل بشكل غير طبيعى ذهبت من قبل الى اكثر من دار وتعايشت مع الكثير من
الاطفال ولم اتعلق باحد منهم مثلما تعلقت ب (ياسين)كنت انا اول شخص يتحدث معه يس بهذه الصورة واستغرب الكثير لمواصلته الحديث معى ..وقالت لى مدرسته بهذا اللفظ (سبحان الله اول مرة نشوف ياسين فرحان كدة لانه بطبيعته منطوى جدا)سعدت بهذه الكلمات كثيرا لاننى فعلا عشقته من اول نظرة ..والله صدقا كانت ابتسامته تطيرنى من الفرحة ومجرد رؤية دموع فى عينه تقتلنى...ومن هنا بداْت متابعتى له فى المدرسة والمذاكرة وحتى فى اختيار ملابسه ...وكنت اذا قصرت معه فى الزيارات كنت اتحدث معه تليفونيا بشكل يومى ..وبداْت احفظ ياسين القران الكريم وعلمته ان يختار كل شىء فى حياته بنفسه حتى المدرسين..وعودته ممارسة التمارين الرياضية..وبداْت اكتشف موهبته وهى الرسم..كنت اتحدث معه دائما انه يدخل كلية فنون او هندسة ونروح انا وهو الجامعة سويا..وكان يضحك ويقول لى( انتى هتكونى خلصتى الجامعة) ..كنت انادى له يا فنان..يا باشمهندس ..وبدء يخرج ياسين من الانطواء الى التحدث والتكلم واللباقة .. كنا نتحدث بلغة العيون اعرف مايريده وما لا يريده من مجرد نظرة.اقسم بالله اننى لا ابالغ..احسست انه ابني الذي لن انجبه...كنت مسئولةعن طعامه و شرابه ..كنت اقص له قصص الانبياء حتى ينام عليها .كنا نحفظ اناشيد وننشدها سويا..و مع مرور الوقت اصبح جزء من حياتي و اهم شخص لي في هذا العالم ..اوقات كنت اتحدث معه في بعض همومي كنت اعرف انه لا يفهمنى لان كلماتى كبيرة عليه او لن يفيدنى بشىءالا انه احساس ان هناك من يشاركك مشاكلك وهو اقرب الناس الى قلبك ..كنت اشعر انه يسعى الى ان يفهمنى ودائما كان يقول لى عندما اشتكى له احد ..(ربنا يسامحه)...-لم اخبر احد حتى اقرب الناس اصدقائى.....احبابى ..اهلى عنه..اتذكر انه يوم واحد حدثت امى عنه انه طفل فى دار ايتام لكى تدعى له ..كنت دائما افكر فيه اتذكره اننى حقا اعشقه..اخذته فى زيارة الى الاطفال الفلسطنيين ممن كانو يعالجون فى مصر.. ثاْثر بهم كثيرا ..وحمد ربه كثيرا ..فعلا انه ناضج ..نعم اشعر انه ليس بطفل فى الثامنة من عمره...قصرت فى حقه الفترة الماضية .. لانشغالى الشديد فى الكورسات.. ومنذ ساعات اتصلت مربيته بى واخبرتنى انه مريض ..ويشك الدكاترة انه مصاب بورم فى المخ ويعانى من صداع متواصل...ولم تخبرنى بتفاصيل لانه جاء بجوارها ..وقع الخبر على كالصاعقة ...واخبرتنى ان ياسين لا يعرف شىء ...ثم اعطتنى ياسين ..وحاولت ان امسك دموعى وانا اتحدث معه فقال لى ..انا حفظت سورة (يس) ...فشجعته ثم اخبرنى بتغير نبرة صوتى ولكننى قولت له انه مجرد ارهاق واننى ساْقوم بزيارته كثيراالفترة القادمة ..وطلب منى طلب ..(ممكن تجيبيلى صورة ليكى معاكى علشان عاوز ارسمها )يارب لا تحرمنى هذا الطفل الذى لم ولن انجبه و الان دموعي تتساقط..و لكني لا ادري..اهي دموع لاننى اشعر اننى سافقده ام لاننى قصرت معه وعندما كان يخبرنى بانه مصاب بالصداع كنت اعطى له دواء للصداع وحسبته صداع طبيعى ولم اهتم كثيرا...لا ادرى ماذا افعل ..يارب انقطع الامل الا منك ..يارب لا تحرمنى منه ...اريد ان ارى ياسين مهندس...يارب انت كريم _بالله عليكم تدعوله..بالله عليكم يا جماعة

31 comments:

Anonymous said...

كل اللي اقدر اقولهولك

اثابك الله

و ادام حب الخير في قلبك

و حفظ ياسين

و الله نفسي اشوفو

ماتحطيلنا صورتو

FloNa said...

ربنا يشفيه يارب

ان شاء الله خير احنا بس ندعيله كتير اوي :(


ابقي طمنينا بقى يا كاات

tearwhispers said...

اصعب شىء على الانسان انه يحس ان ممكن يفقد شخص عزيز عليه
و بصراحه مش عارفه اقولك ايه لكن عليكى بالدعاء
ربنا يشفيه يا رب فهو القادر على كل شىء
بجد انتى انسانة طيبة و رقيقة قوى
ربنا ميحرمكيش منه

خطــاب said...

ربنا يشفيه يا رب

و يجمعك بيه فى الفردوس ان شاء الله

Abdullrhman Hassona said...

احبك الله حبك له ورزقك بحب مثله

Anonymous said...

لسه هعلق.......لقيت حاجة بتردد جوايا انا وكافل اليتيم كهاتين في الجنة........ربنا يتقبل منك ويارب ميطلعش ورم ولا حاجة......وياريت تبقي تطمنينا عليه في تدوينة تانية........شعور راقي وربنا يفرج همك ويشفي ياسين

المجاهدة said...

ربنا يثبتك يا كات يا رب
:)
و اكيد ندعي ليس
:)
و نبقى نروح نلعب معاه قريب كمان و يبقى زي الفل :)

ابقى طمنينيا

The Manager said...

ربنا يتقبل منك صالح الأعمال

ويشفى ياسين إن شاء الله

ويجمعكم فى الجنة وإيانا اللهم آمين

خلى املك كبير والجأى لربنا وإن شاء الله يشفيه ويبقى باشمهندس إن شاء الله

عاشقة الرحمن...سميه العريان said...

ربنا يشفيه ويعافيه يارب

ان شاء الله هيخف وهيبقى باشمهندس

وربنا يثبتك

ابقى طمنينا

محمد عبد الغفار said...

ربنا يقدر له ما فيه الخير

royal dream said...

ربنا يشفيه ويثبته

ان شاء الله خير يا كات

كش ملك said...

جزاك الله خير

محمد said...

لا أجد كلمات مناسبة لهذا غير جزاك الله خيرا

وشفاه الله وعافاه

Anonymous said...

ان شاء الله ربنا هيشفيه قريب .. علشان تعرفيني عليه ..


cleopatra89

بن توفيق said...

ياسين

ربنا يشفيك ..

معلش مش عارف اكتب حاجة ..

The Manager said...

طمنينا لو سمحتى

صاحب البوابــة said...

جزاك الله كل خير

اسلوبك رائع

واحساسك عميق بهذا الطفل

تحياتي لكِ اختاة

-----------------
صاحب مدونة البوابة

mohamed said...

من ساعة منزلتي البوست وانا عايز ارد عليه بس مش قادر
انا جربت يعني ايه ارتباط بطفل يتيم وتعلق بيه وانه يتعلق بيك هو كمان

ربن يصبرك ويرط علي قلبك ويرزقه الشاء باذن الله

Unknown said...

اكتب لك وانا احبس دموعى من شدة الحزن لانى امر بنفس القصة الان لكن ما سقوله لك ما علينا سواء الدعاء لهم وجزاك الله خيرا ويجعمك معه فى الجنة

barbie girl said...

يا ارحم الراحمين

ارحمنا جميعا برحمتك الواسعة

انا بخاف من المرض دا اوى

كل يومين اسمع ان حد قد اصيب بهذا المرض

يارب ارحمنا وابعد عنا هذا المرض


دائما بخاف من المرض دا
بخاف لحسن يحصلى
او اموت به

اللهم ارحمنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك

د.هند الفخراني(ساجده لله) said...

ربنا يشفيه
ويجعله في ميزان حسناتك

AHMED SAMIR said...

يارب يكرمه ويكرمك نظير اللي بتعمليه معاه
ربنا بقدم مافيه الخير وان شاء الله تشوفيه باشمهندس قد الدنيا
اللهم امين
اللهم اشفيه واشفي جميع المرضى يارب العالمين
تحياتي ليكي

david santos said...

Thanks for you work and have a good weekend

سناالإسلام said...

ربنا يشفيه ويعافيه ويحفظه وجزاك الله كل خير يا أختى الغالية

sharkawoo said...

قد لا يجد المرء تعبيراً عما يقرأه ...

أعانكم الله أختنا الكريمة ...

وشفا ياسين شفاء لا يغادر سقما...

مشروع انسان said...

لا حول ولا قوة الا بالله اللهم رب الناس اذهب البأس اشفى انت الشافى شفاء لا يغادر سقما ان شاء الله يكون بخير وعافية وجزاكى الله كل خيرا على فعلك هذا وجعله فى صالح اعمالك بس ليه بتقولى ربنا مش هيرزقك زيه ربنا كريم المهم بس متحسسيهوش بالمرض وتحرصى عليه اكتر وربنا يدخلك بالعمل ده الجنة

Blank-Socrate said...

اعظم حاجه اننا نحب
بنكون قريبين من ربنا لان الله محبه
و طالما ان اللى جمعكم الحب و انت فوضتى ربنا فى الموضوع
خلاص مفيش حاجه نقلق منها

Rehab Saber said...

ربنا يكرمكم جميعا

نسالكم المزيد من الدعاء

Anonymous said...

مش عارف اقول حاجه غير ان ربنا يقدرك ياااااااااااارب على فعل الخير دايما ويقدرك على انك تسعدي اكتر من طفل زي ياسين ويحفظلك ياسين وتتحقق امنبتك وتشوفيه مهندس وفنان كبير ان شاء الله وربنا يشفيه ياااااااااارب

الطائر الحزين said...

السلام عليكم ورحمة الله
أبشرى بمجاورة الرسول وحب الرحمن تعرفى كم من أنواع الحسنات اقترقتى
كفلتى يتيم(ليست الكفالة بالمال فقط)
مسحتى على شعرة
تبسمك فى وجهة
تحفيظة القرآن خيركم من تعلم القرآن وعلمة
......... هذه عينة اثابك الله وجزاك خير الجزاء وابشر يا ياسين

Rehab Saber said...

ربنا يكرمكم

ادعوى كتير با جماعة

جزاكم الله خيرا