2008/03/13

الطيبون للطيبات

عاوزة اكتب حاجات كتير .. بس كسلانة
لسة هكتب على الكيبورد
،،،،،،،،،،،
قال تعالى في سورة النور{الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ}
صدق الله العظيم
........................
بسمع وبقرء الاية دى كتير
بس انهاردة وانا بسمعها .. اوقعت شىء ما فى نفسى
وكانت اللى بتقولها واحدة صاحبتى فى الكلية
فلاقيت الدموع فى عينى
طيبات .. طيبون
فين الطيبون والطيبات؟
فين الناس الجميلة دى
فين طيب العفاف ؟
انا بقيت بحس ان الجامعة مش مكان بنتعلم فيه خالص
قعدات رومانسية
الطيبون للطيبات !!
اعدت افكر كتير جدا ياترى عددهم اد ايه
وياترى الطيبون اكتر ولا الطيبات
وارجع للاية الكريمة وافكر فى حال الشباب والبنات دلوقتى
كمية فراغ مالك الشباب
كمية تفاهة وهيافة
هيئاً لمن يصبر ويعف نفسه

10 comments:

barbie girl said...

على حسب المكان اللى دورتى فيه بقى

يعنى ممكن تلاقيهم فى المسجد او فى الشارع

بس الجامعة العلاقات فيها بقت متطورة بقى وتلاقى خظك انك سمعتى الايه فى وقت ركزتى فيه حواليكى اوى عشان كدا اثرت فيكى

my24434 said...

امبارح و انا راجع من الشغل


كنت عمال افكر في الايه دي



و فضلت افكر


يا ترى


وضعي ايه ؟؟
خبيثون و لا طيبون ؟؟؟


و هل يا ترى ها تبقى
خبيثات و لاطيبات ؟؟؟

Rehab Saber said...

باربى

انا فعلا ساعتها فكرت فى حال شباب وبنات الجامعة

الله المستعان

منورة البلوجة يا بنت :D

Rehab Saber said...

ماى

ان شاء الله انت من الطيبون

وربنا يرزقك زوجة من الطيبات

ربنا يكرمك :D


بس متنساش الجاتوه

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Wireless, I hope you enjoy. The address is http://wireless-brasil.blogspot.com. A hug.

زى الهوا said...

الجامعة ؟؟؟؟ فعلا مابقتش مكان للتعليم خالص , اللهم لك الحمد , انا لما رحتها قريب , قعدت ابص باستغراب جدا , كنت فاكرة لما اشتغلت انى سايبة نفسى مع العالم بتوع الجامعة وانى بانتمى ليهم , وديما كنت انفى نفسى من العالم اللى بتشتغل وتدور على رزقها , بس لما رحت قريبة الجامعة كنت مستنكرة الوضع وحاسة انى عمرى ماكنت هايفة بالشكل الحقير اللى شيفاه دا , كابلز كابلز , دا غير إن اكبر مشكلة ممكن تعكنن على البنت فيهم تلبس ايه؟؟؟

زى الهوا said...

الجامعة ؟؟؟؟ فعلا مابقتش مكان للتعليم خالص , اللهم لك الحمد , انا لما رحتها قريب , قعدت ابص باستغراب جدا , كنت فاكرة لما اشتغلت انى سايبة نفسى مع العالم بتوع الجامعة وانى بانتمى ليهم , وديما كنت انفى نفسى من العالم اللى بتشتغل وتدور على رزقها , بس لما رحت قريبة الجامعة كنت مستنكرة الوضع وحاسة انى عمرى ماكنت هايفة بالشكل الحقير اللى شيفاه دا , كابلز كابلز , دا غير إن اكبر مشكلة ممكن تعكنن على البنت فيهم تلبس ايه؟؟؟

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ said...

لو غيرنا نفسنا إحنا

ونوصل علشان نكون إحنا قدوه

كل ده هينفع كتير

في ناس كتير متعرفش
وفكراها عادي

يبقى مش ذنبهم
ذنبنا إحنا
علشان عارفين
ومش عايزين نعرفهم

ويوم لما نتكلم
ننسى إننا في يوم من الايام او لحظة ضعف كنا كده


عايزين نغير نفسنا
نغير طريقتنا
نغير حياتنا

علشان ننجح في حياتنا

ونوصل للجنه

تحياتي
:)

Ophelia - cfd said...

أنا فعلا بشوف الأيه دى قدام عينى يا كات أصل الجواز دا بالنيه

بس فعلا لما الواحد نيته بتبقى صادقه وهدفه سامى ربنا بيرزقه بحد طيب زيه يساعده على كده

لأن الطيبون للطيبات بس ... انتى بصيتى لفئه معينه وهما بعض الشباب اللى فى الجامعه مش كلهم فى ناس كتير أوى بخير وجميله

ولسه قلوبهم طيبه
:) :)

Rehab Saber said...

زى الهوا

امير الهدوء

نور الاسلام



ربنا يكرمكوا :)